Skip to content

Wart zakupu

Niszowe inwestowanie – wart zakupu

Menu
  • Strona główna
  • PRL
  • Świat
Menu
Polski klasyk FSO Warszawa

Polski klasyk FSO Warszawa

Posted on 10 stycznia 2023

Pierwszy polski powojenny samochód

FSO Warszawa, polski samochód osobowy, produkowany w latach 1951-1973 przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie. Ten polski klasyk FSO Warszawa oparto na radzieckim modelu M20 Pobieda i był pierwszym samochodem osobowym produkowanym seryjnie w Polsce po II wojnie światowej. Napędem był silnik o pojemności skokowej 2120 cm3 o mocy 50 KM z 3-biegową skrzynią biegów i wałem napędowym na osi tylnej. Wczesne modele miały 4-drzwiowe nadwozie typu fastback i potocznie nazwano „warszawiankami” lub „garbusami”. Od 1964 były też produkowane jako sedany i od 1965 jako kombi z 5 drzwiami. Warszawę wykorzystywano jako samochód specjalny, taki jak radiowóz, ambulans, furgon, pocztylion i drezyna. W oparciu o podzespoły warszawy stworzono też samochody dostawcze: Żuk, Nysa i Tarpan. Ostatnią warszawę wyprodukowano 30 marca 1973, a przyczyną było wprowadzenie na rynek następcy: Polskiego Fiata 125p. W ciągu całego okresu produkcji (1951-1973) wyprodukowano 254 471 egzemplarzy modelu Warszawa, z czego 72 834 trafiło na eksport.

Krótka historia FSO Warszawa

Plany uruchomienia seryjnej produkcji samochodu osobowego w Polsce po II wojnie światowej sięgają 1946 roku. Wtedy to utworzono w Centralnym Urzędzie Planowania komisję do spraw budowy polskiego przemysłu motoryzacyjnego. W 1947 roku rozpoczęto negocjacje z włoskim koncernem Fiat w sprawie zakupu praw do montażu i produkcji samochodu osobowego. Po wielomiesięcznych negocjacjach 27 grudnia 1947 podpisano umowę handlową. Na mocy umowy tej Fiat miał zbudować fabrykę i uruchomić produkcję samochodu Fiat 1100. Prace nad budową fabryki uruchomino w sierpniu 1948, lecz zostały przerwane kilkanaście miesięcy później z powodu decyzji ówczesnych władz. Władze uważały, że państwa socjalistyczne powinny się wzajemnie wspierać, a nie korzystać z pomocy państw kapitalistycznych. W zamian, ZSRR przekazał Polsce dokumentację i oprzyrządowanie do produkcji samochodu GAZ-M20 Pobieda. Polska zapłaciła 130 mln złotych za dokumentację techniczną oraz 250 mln złotych za tłoczniki i oprzyrządowanie maszyn. Planowany poziom produkcji miał wynieść 25 000 egzemplarzy rocznie.

W 1950 roku podpisano polsko-radziecką umowę na produkcję samochodu GAZ-M20 Pobieda, w ramach której ZSRR oferował pomoc w projektowaniu, budowie, wyposażeniu i uruchomieniu seryjnej produkcji. W 1951 roku ruszyła produkcja pierwszych samochodów pod marką FSO Warszawa.

Polski klasyk FSO Warszawa, czy dzisiaj wart zakupu?

Dzisiaj ten polski klasyk FSO Warszawa stał się bardzo poszukiwanym i pożądanym, wiele wysłużonych aut skończyło na złomie, więc nie jest łatwo je zdobyć. Kolekcjonerskie sztuki osiągają ceny rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych. Samochód można obejrzeć głównie w muzeach i na zlotach miłośników motoryzacji. Warto jednak zainteresować się tematem, ponieważ przy odrobinie szczęścia może udać się odszukać i zdobyć ten klasyk polskiej motoryzacji.

Warte ostatnio

  • Gramofon „Bambino”
  • Zegarek Unitra Warel DW-2005
  • Obiektyw Orestor 2.8 135
  • Trio srebrnych monet PRL
  • Polski klasyk FSO Warszawa

Najczęściej wyszukiwane

aparat analogowy aparat canon blonex antymagnetyczny canon A1 fso warszawa gramofon bambino obiektyw wart zakupu polska moneta PRL polski samochód srebrne monety unitra warel wart zakupu zegarek prl
©2023 Wart zakupu | Nomyt IT