Pierwszy polski powojenny samochód
FSO Warszawa, polski samochód osobowy, produkowany w latach 1951-1973 przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie. Ten polski klasyk FSO Warszawa oparto na radzieckim modelu M20 Pobieda i był pierwszym samochodem osobowym produkowanym seryjnie w Polsce po II wojnie światowej. Napędem był silnik o pojemności skokowej 2120 cm3 o mocy 50 KM z 3-biegową skrzynią biegów i wałem napędowym na osi tylnej. Wczesne modele miały 4-drzwiowe nadwozie typu fastback i potocznie nazwano „warszawiankami” lub „garbusami”. Od 1964 były też produkowane jako sedany i od 1965 jako kombi z 5 drzwiami. Warszawę wykorzystywano jako samochód specjalny, taki jak radiowóz, ambulans, furgon, pocztylion i drezyna. W oparciu o podzespoły warszawy stworzono też samochody dostawcze: Żuk, Nysa i Tarpan. Ostatnią warszawę wyprodukowano 30 marca 1973, a przyczyną było wprowadzenie na rynek następcy: Polskiego Fiata 125p. W ciągu całego okresu produkcji (1951-1973) wyprodukowano 254 471 egzemplarzy modelu Warszawa, z czego 72 834 trafiło na eksport.
Krótka historia FSO Warszawa
Plany uruchomienia seryjnej produkcji samochodu osobowego w Polsce po II wojnie światowej sięgają 1946 roku. Wtedy to utworzono w Centralnym Urzędzie Planowania komisję do spraw budowy polskiego przemysłu motoryzacyjnego. W 1947 roku rozpoczęto negocjacje z włoskim koncernem Fiat w sprawie zakupu praw do montażu i produkcji samochodu osobowego. Po wielomiesięcznych negocjacjach 27 grudnia 1947 podpisano umowę handlową. Na mocy umowy tej Fiat miał zbudować fabrykę i uruchomić produkcję samochodu Fiat 1100. Prace nad budową fabryki uruchomino w sierpniu 1948, lecz zostały przerwane kilkanaście miesięcy później z powodu decyzji ówczesnych władz. Władze uważały, że państwa socjalistyczne powinny się wzajemnie wspierać, a nie korzystać z pomocy państw kapitalistycznych. W zamian, ZSRR przekazał Polsce dokumentację i oprzyrządowanie do produkcji samochodu GAZ-M20 Pobieda. Polska zapłaciła 130 mln złotych za dokumentację techniczną oraz 250 mln złotych za tłoczniki i oprzyrządowanie maszyn. Planowany poziom produkcji miał wynieść 25 000 egzemplarzy rocznie.
W 1950 roku podpisano polsko-radziecką umowę na produkcję samochodu GAZ-M20 Pobieda, w ramach której ZSRR oferował pomoc w projektowaniu, budowie, wyposażeniu i uruchomieniu seryjnej produkcji. W 1951 roku ruszyła produkcja pierwszych samochodów pod marką FSO Warszawa.
Polski klasyk FSO Warszawa, czy dzisiaj wart zakupu?
Dzisiaj ten polski klasyk FSO Warszawa stał się bardzo poszukiwanym i pożądanym, wiele wysłużonych aut skończyło na złomie, więc nie jest łatwo je zdobyć. Kolekcjonerskie sztuki osiągają ceny rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych. Samochód można obejrzeć głównie w muzeach i na zlotach miłośników motoryzacji. Warto jednak zainteresować się tematem, ponieważ przy odrobinie szczęścia może udać się odszukać i zdobyć ten klasyk polskiej motoryzacji.