Trabant to marka aut osobowych, powstałych w ówczesnej Niemieckiej Republice Demokratycznej (NRD). Nazwa samochodu nawiązuje do wystrzelenia przez ZSRR pierwszego satelity. Słowo „Trabant” po niemiecku to właśnie „satelita”. Marka Trabant była rozwinięciem małego, ekonomicznego samochodu o nazwie AWZ P70, który produkowany był w tych samych zakładach co późniejszy Trabant, czyli VEB Sachsenring Automobilwerk w Zwickau. Trabant wyjątkowy samochód i unikatowy w swojej konstrukcji.
Trabant – pierwsze modele
W roku 1957 powstał prototyp Trabanta, noszący nazwę P50. Jego karoseria została wykonana z tworzywa sztucznego zwanego duroplastem, co zapewniało odporność na korozję, zwiększoną wytrzymałość na zginanie oraz niepalność. Temperatura topnienia tego materiału była podobna do temperatury topnienia aluminium. W samochodzie zastosowano dwusuwowy silnik o pojemności 0,5 litra i mocy 18 KM. Tego samego roku (1957), zjechał z taśmy pierwszy seryjny model Trabanta, oznaczony jako P50.
W roku 1962, dzięki zastosowaniu silnika o większej pojemności, pojawił się model Trabant 600. Poza zmianami w silniku, niewielkie modyfikacje dotyczyły również nadwozia. Po dwóch latach wprowadzono najbardziej popularny model Trabanta – Trabant 601. Produkcja tego modelu trwała przez 26 lat. Jego nadwozie różniło się znacząco od poprzednika. W roku 1965 wprowadzono także wersję kombi, która charakteryzowała się ogromną pojemnością bagażnika wynoszącą 1400 litrów!
Modernizacje i zmiany
Wraz z upływem czasu dokonywano modernizacji starzejącej się konstrukcji, wprowadzając modyfikacje w tylnym zawieszeniu, elektronicznym zapłonie bezobsługowym oraz pasach bezpieczeństwa o bezwładnościowym działaniu. Stworzono również wersję Kübelwagen, która została użyta do patrolowania muru berlińskiego.
W okresie od roku 1990 do 1991 powstawał jeszcze model Trabant 1.1, wyposażony w silnik opracowany przez Volkswagena. Oprócz zmian w osiągach, wprowadzono również drobne zmiany w nadwoziu, wnętrzu oraz poddano modyfikacjom zawieszenie i hamulce.
Trabant wyjątkowy samochód, czy wart zakupu
Trabant cieszył się ogromnym zainteresowaniem, co zaowocowało produkcją ponad 3 milionów egzemplarzy. Dzięki Trabantowi, NRD było najbardziej zmotoryzowanym krajem w bloku wschodnim. Produkcja Trabanta zakończyła się w roku 1991, ale co ciekawe, auta te nadal można spotkać na drogach Niemiec, Polski, Czech, Słowacji i Węgier. Jak na tak popularne auto tamtych czasów i wysoki nakład produkcyjny, ceny obecnie mogą nas mocno zdziwić. Wydaje się więc, dobrym pomysłem, zakup zadbanego modelu, który może okazać się dobrą lokatą kapitału i wart zakupu.